Wednesday, November 25, 2015

PERCUTIAN KE SYDNEY-DAY 8 (Grounds of Alexandria,Mitchell Road Antique Store,Harbourside,Live Music Pitt St)

10 Sept 2015-Khamis

Hari ni nak pegi GROUNDS OF ALEXANDRIA. Ape tu Grounds of Alexandria? Well kalo korang nak tau tempat ni asalnya kilang lama yang dah diconvert kan jadi café dan aku pernah baca tempat ni dapat ranking "sixth most instagrammed spot in Australia". Sape yang suka lepak café yang ala2 rustic, cozy & sempoi ha ni la tempatnya. Konsep café ni pada aku memang unik, lain daripada yang lain sebab selain daripada café, ade stall jual dessert, ada kedai bunga, ada taman mini, kambing, ayam & kuda pun ada! Kan best kalo kat Malaysia ada café macam ni. Tapi satu yang tak brape best pasal café ni ada Mr Pig ye. Pastu diorang ada buat babi panggang dekat satu corner. So kalo sape2 yang bercadang nak lepak dengan "lebih selesa", aku rekomen duduk bahagian café on the RH side daripada pintu masuk kedua.


Untuk ke Grounds of Alexandria, kiteorang naik train dari Kings Cross Station ke Sydenham pastu tukar train ke St Peters. Dari St Peters station jalan ke arah King St, pastu lintas Sydney Park Road terus sampai ke Huntley St. Dari situ jalan lagi lebih kurang 450m sampailah nampak café ni belah kanan. Mula2 masa sampai tu kiteorang lost jugak sebab café ni takde signboard besar ke ape, cuma tulisan kat dinding je. Yang gambar atas tu is actually second entrance bersebelahan dengan kawasan parking. Aku rasa maybe ni pintu masuk utama kot. Kiteorang akhirnya sampai café ni dalam pukul 10 pagi. Baru pukul 10 lebih orang dah mula ramai, btol lah tempat ni femes. Kalo datang lambat sikit memang konfem la kene beratur panjang nak dapat table. Nasib baik sampai je terus dapat table. Kiteorang order poached eggs on toast with mushrooms & latte. Total $36.
 
 
Masa tengah makan tu aku toleh belakang sekali tengok mak aii queue punyelah panjang. Minah2 arab bertudung pun minat gak lepak sini rupanya. Rasanya area Alexandria ni takde kedai makan yang fully halal. Mostly banyak aku jumpe restoran halal kat Chinatown, kat tempat lain memang la ada kedai makan halal tapi takde secantik ni. Lepas bayar makan kiteorang pun terus survey area cafe. Memang tergoda btol tengok pokok2 yang ada kat sini. MasyaAllah cantiknya! Mula lah berangan nak tanam pokok macam ni kat belakang rumah. Masalahnya boleh ker?? Aku bela pokok kaktus pun boleh mati! Huahuahua. Kalo korang datang sini trust me every corner is so beautiful. Yang paling aku minat area The Potting Shed. Tapi sayang tempat ni lebih kepada bar & eatery, pukul 11.30 pagi baru section ni open to public. Hmm dapat amik gambar dari luar café pun jadi lah. Nak tau cantik ke tak tempat ni ha lets cekitouttttt>>>
 
 
 
 


The Potting Shed..my favourite!!!


Bayangkan arch ni akan dipenuhi dengan fairy lights pada waktu malam. Magical!
 


Comel gile anak kuda ni!

Haish rindunye tempat ni. Aku harap satu hari nanti ada la orang Islam yang buka café konsep macam ni & serve halal food. Seronok rasanya bila everytime travel dapat jumpa kedai makan halal. Terasa semangat persaudaraan sesame Islam tu lebih kuat. Hopefully umat Islam kat Australia ni makin bertambah la insyaallah. Bukan ape semenjak 2 menjak ni aku makin takut tengok berita puak2 anti Islam yang cuba nak create Islamophobia di negara ni. Dulu kononnya ada serangan pengganas di Martin Place dan yang bertanggungjawab adalah org Islam. Tapi aku serius tak percaya 100% berita tu. Ni sume mungkin propaganda je nak bagi orang pandang buruk pada agama Islam. Aku dengar cerita dah ada tunjuk perasaan pulak kat Bendigo menentang pembinaan masjid. Pastu kat Melbourne pulak. Mintak2 lah pergerakan anti Islam ni tak menular ke tempat lain sebab seriously ada banyak lagi tempat2 menarik yang belum aku explore kat bumi Australia ni. Baru sempat merasa Melbourne dan Sydney je. Huhu

Ok lah balik pada cerita tadi. Lepas round2 Grounds of Alexandria kiteorang pun gerak ke Redfern Station. Sebelum sampai station ternampak satu gudang ni kat Bourke Road jual barangan antik ala2 macam cite The Pickers tu. Nama kedai ni MITCHELL ROAD ANTIQUE & DESIGN CENTRE. Wah menarik ni! Segala benda ada kat sini. Perabot lama, signage, baju, dekorasi rumah, lampu, jam, macam2 lah. Tapi harga..emmm agak mahal. Kalo ikutkan hati rasa nak beli je perabot kat sini untuk decorate rumah baru aku nanti. Aku memang minat gile dengan design2 yang rustic & ala2 industrial ni. Tapi berangan dulu je lah ye. Hehe



Tak banyak gambar yang aku amik kat kedai antik ni sebab dah beratus gambar dalam phone aku. Malas nak delete. Hehe. Kalo nak tengok koleksi barang2 yang ada kat sini boleh check out FB Page diorang, Mitchell Road Antique Store. Dah puas cuci mata tu kiteorang pun balik ke hotel untuk solat & rehat. Misi seterusnya pegi HARBOURSIDE lagi sekali sebab laki aku nak beli tshirt Hard Rock ade orang pesan last minute. Untuk lunch kiteorang makan kat Harbourside je, malas nak pegi jauh2. Aku order nasi beriyani kat foodcourt dalam Harbourside. Emmm tak sedap, tawar. Nak buat camne makan je lah. Total untuk 2 orang $27. Lepas tu beli chocolate dipped strawberries pulak, 3 bijik $10. Eh mengada2 pulak tekak ni kan. Hehe. Lepas makan kiteorang naik feri dari Harbourside ke Circular Quay. Sempat aku buat video clip terakhir atas feri tu tapi ade family daripada China menyibuk pulak. Adoii kacau daun btol.


 
 
Sampai je kat Circular Quay kiteorang beli gelato, aku pilih strawberi dengan salted caramel. Kombinasi yang tak kene langsung. Patotnya salted caramel dengan coklat baru la kene kan. Takpelah tibai je. Haha. Enjoy btol lepak makan gelato kat sini. Tengok orang lalu lalang. Tengok feri ulang alik. Tengok laut. Tak sedar masa berlalu dengan cepat. Tup tup besok dah nak balik Malaysia. Huhu. Tu lah lumrah kalo pegi vacation, sehari rasa macam 10 minit. Cuba kalo duduk ofis, 10 minit rasa macam sehari kot! Nasib baik ler aku dah tak keje ofis lagi. Syukur! 
 
Untuk malam terakhir kat Sydney, kiteorang plan nak lepak santai2 je lah. Dah puas berjalan sakan 7 hari berturut-turut. The best place is PITT STREET, dekat persimpangan Market Street. Kat sini ada live music. Bangku pun ada. So people watching je lah malam ni. Free jimat duit aku. Mamat guitarist kat sini pulak goreng lagu2 ol skool "Still Got The Blues For You", "Still Loving You". Fuh memang awesome. Kenangan terindah la untuk malam terakhir kiteorang kat Sydney. Sebelum balik ke hotel kiteorang singgah kedai pizza berdekatan dengan Darlinghurst Rd. Beli 2 keping $9. Makan pizza je untuk dinner malam ni sebab kat dalam bilik hotel ada lagi makanan tak habis so kiteorang habiskan la apa yang boleh. Lepas makan tu kiteorang packing bag siap2 sebab besok kene check out awal pagi. Ok lah that's all for day 8, besok aku sambung cite pasal total expenses untuk trip ke Sydney.


No comments:

Post a Comment