Monday, November 9, 2015

PERCUTIAN KE SYDNEY-DAY 7 (Manly Beach,North Head Fairfax Lookout,Max Brenner Chocolate Bar,Halal Kungfu Ramen)

9 Sept 2015-Rabu

Sape yang dah baca post aku semalam mesti nak tau ape jadi hari ni kan? Kan? Ke tak berminat pun nak tau? Hahaa. Ye la sapelah aku ni *muka sedih* Whatever it is aku cite lah jugak. Sendiri tulis blog sendiri baca pun boleh. Huahuahua. Travel blog ni dah jadi macam sort of terapi untuk aku. Selain daripada dapat berkongsi pengalaman & info yang bermanfaat, memudahkan untuk aku jugak untuk refer just in case aku nak pegi lagi ke tempat yang sama. Tak payah nak refer notebook ke ape, everything online je. Senang. Lagipun bila dapat good feedback daripada member2, aku lagi rasa bersemangat untuk teruskan travel blog ni. Berbalik pada cite semalam, serious kaki aku cramp gile. Berejam jugak aku urut & mandi bawah hot shower bagi calf muscle yang terkejut tu rilek sikit. Ape taknya semalam jalan kaki lebih kurang 7-8km macam tu. Maybe lebih kot! Bajet superhero sangat kan. Tapi Alhamdulillah hari ni bangun pagi kaki aku dah rasa ok sikit. Hoyeh syukur syukur!:)

So ke mana kita hari ni? Rasa macam nak naik feri lagi. Watsons Bay dah khatam dah. Jom check out MANLY BEACH pulak! Nak ke Manly Beach ni senang sangat. Boleh naik Fast Ferry kat Wharf 6 Circular Quay atau feri biasa kat Wharf 3. Fast Ferry ni mahal sikit daripada feri biasa. Dah nama pun fast kan. Ticket $8.50/pax, $17 return. Fast Ferry takes about 18mins to Manly, feri biasa 30mins. Manly ni tak termasuk dalam MyMulti2 card yang aku beli so kene beli tiket lain. (FYI 2016 onwards dah takde lagi MyMulti card ni ye).

 
Circular Quay to Manly Wharf
Sampai je kat Manly wharf kiteorang proceed ke tourist information booth untuk dapatkan map & details to NORTH HEAD FAIRFAX LOOKOUT. Reason nak pegi lookout ni sebab nak tengok pemandangan cliff yang awesome kat sana. Untuk ke lookout, lintas je seberang Manly wharf tu ke West Esplanade Stand J & tunggu bas No 135. Bayar $2.10 guna Opal Card. Kat tempat tunggu bas tu ade jadual so korang boleh refer situ kalo nak tau bas tu datang pukul brape. Bila kiteorang cek jadual, kene tunggu lagi sejam baru bas sampai. So sementara nak tunggu tu, lepak la kat Manly beach kejap. Dari bas stop nak ke Manly beach ni dekat je. Sebelum sampai beach tu usha2 gak kedai baju & souvenir yang ada. Pastu nampak ade kedai pak arab jual piza halal. Sekeping $4.50. Beli la 2 keping & makan tepi pantai. Manyak syiokkk!
 
From West Esplanade to Fairfax Lookout
 
Enjoying the view!
 Setel makan piza kiteorang pun patah balik ke bas stop untuk ke Fairfax Lookout. Bas 135 ni akan berhenti kat North Head Scenic Dr Opp Q station (refer map above). Dari Q Station kene menapak sikit la ke lookout lebih kurang 1.8km. Jalan lagi! Tak serik btol! Hahaaa. Masa tengah menapak tu nampak signboard "bandicoots". Menatang ape pulak bandicoot ni? Rupe macam tikus pun ada. Hmm macam2 binatang pelik ada kat Australia ni. Heheh. Apelagi posing la kejap kat signboard tu. Langit Australia yang selalu biru & cerah ni memang awesome untuk bergambar, walaupun sebenarnya panas terik. Nasib baik la masa ni angin sejuk. Baru seminggu kat Sydney ni aku dah berbelang macam tapir dah. Kalo lepak lagi sebulan mau bertukar jadi orang Rohingya terus. Hahaaa.
 
 

 



 
 
25 minit kemudian akhirnya sampai jugak kat Fairfax Lookout! Kalo ade wide angle lens ni rasanya lagi puas hati tapi guna camera iPhone pun jadi la kan. Tak sia2 rasanya berjalan 1.8km untuk ke lookout ni. Amazing view! Boleh nampak bandar Sydney dari jauh. Tunggu jugak kot2 kalo ada whale or dolphins yang lalu tapi takde rezeki hari ni. Huhu. Tapi takpe lah, dapat jejak kan kaki ke sini pun dah kira beruntung sangat pada aku. Alhamdulillah. Mula2 ade terpikir jugak nak naik cruise ke Port Stephens nak tengok whale & dolphins tapi bile tengok pakej yang agak mahal, hmmm cancel terus. Maybe next time la kot kalo ade rezeki lebih. Insyaallah.
 
Dah puas menikmati pemandangan kat lookout ni kiteorang pun patah balik ke Q station untuk tunggu bas ke West Esplanade. Teringin sebenarnya nak hitch hike kete2 yang lalu lalang situ tapi segan la pulak. Hahaa. So terpaksa la menapak lagi 1.8km! Bila sampai kat West Esplanade, kiteorang lepak jap kat MAX BRENNER CHOCOLATE BAR untuk dessert. Aku order Chocolate Chunks Pizza with bananas & roasted marshmallows, Chai latte & hot tea. Total ~$25. First time lepak Max Brenner ni masa aku pegi Melbourne dulu. Rindu btol nak rasa Choc Piza die! Serious tak boleh lupa.
 
 
Aaahhh craving satisfied! Portion memang banyak walaupun kiteorang makan berdua. Sorang makan 4 slice amik kau. Ade pisang, ade roasted marshmallow, ade melted milk chocolate, ade soft dough. Macam2 adaaaa. Mantappppppp! Haih terliur pulak tengok gambar ni balik. Sape yang nak diet tu lupekan je la piza ni ye. Entah brape kalori la sepinggan piza ni. Naik bukit turun bukit pun blom tentu boleh burn! Hahaaa. Tapi aku peduli ape kan. Manjakan diri sekali sekala apa salahnya. Bila perut dah kenyang, kiteorang singgah jap kedai souvenir beli souvenir untuk kali terakhir. Lusa nak balik Malaysia dah. Aku beli Manly Beach fridge magnets & koala bib,$6.
 
 
Dari kedai souvenir kiteorang patah balik ke Manly wharf untuk naik feri ke Circular Quay. Dinner malam ni plan nak makan kat KUNGFU RAMEN, Haymarket lagi sekali. Cam biasa la aku order Kungfu Ramen, $10.50 & laki aku order fried rice. Total dinner $24. Nak tengok rupa Kungfu Ramen tu boleh refer kat SINI. Lepas makan tu kiteorang balik ke Kings Cross Station, then jalan kaki balik ke hotel. Dah tak kuasa dah nak melepak tempat lain hari ni. Penat & good night!
 

No comments:

Post a Comment