Saturday, October 22, 2016

PERCUTIAN KE BALI 2016 TANPA SUPIR! - DAY 1 (Tebesaya Cottage Ubud,Queens Tandoor,Seniman Coffee Studio)

11 Okt 2016-Selasa

Pejam celik pejam celik tau2 je dah setahun aku tak ke mana-mana. Last trip aku ke London bulan Oktober tahun lepas (sorry blog London tersadai tengah jalan tak setel lagi). Lama btol bertapa kat rumah, jiwa aku ni meronta-ronta nak tunggu next vacation jadi kenyataan. Alhamdulillah tuhan panjangkan umur aku untuk ke Bali pula tahun ni.Walaupun sebenarnya aku tak berapa suka sangat negara2 yang panas ni tapi disebabkan bajet dah itu je yang mampu, maklum la musim gawat so aku book je lah tiket ke Bali.

Seperti yang korang sedia maklum aku memang sejenis spesies yang tak suka hire tour guide. Kalau boleh pergi sendiri aku akan cuba pergi sendiri. So trip ke Bali ni adalah 100% TANPA SUPIR. Dan tempat2 yang aku pergi memang lain sikit dari yang lain. Aku lebih kepada aktiviti "cafe-hopping" di Bali. Santai2 mo man tai je. Aku tak buat aktiviti sukan air semua tu sebab terlalu panas & tak kuasa uolls. Haha

Aku ke Bali dari 11-17 Oktober (7 hari/6 malam). Book tiket kat Air Asia Go untuk 2 orang total RM1,146.52 (flight return + hotel 4 malam di Seminyak) + Agoda RM439.16 (2 malam di Ubud). Aku beli Tune Protect Travel Insurance & tukar seat for 2 pax additional RM200 kat situ. Detailed expenses aku akan update di post terakhir nanti. Reason aku stay kat Ubud & Seminyak sebab nak rasa perbezaan suasana di kedua2 tempat tu. Dan memang betul jangkaan aku memang berbeza suasananya. Ubud lebih cultural, lebih artistik & tradisional. Seminyak pula lebih modern, hip & happening, lagi banyak cafe2 menarik. Rumah2 kat Ubud & Seminyak pun berbeza.

Off we go to Bali!
Flight aku ke Bali bertolak jam 10.50 pagi dari KLIA2. Perjalanan mengambil masa 3 jam je. Aku tak order in flight meal pun so jimat duit di situ. Sampai di Ngurah Rai International Airport lebih kurang pukul 2 petang. Waktu Bali & KL sama je cuma waktu solat di Bali awal sikit dari KL. Sebelum turun dari pesawat tu sempat plak kapten nyanyi lagu acapella. Haha layankan je lah. Keluar je dari pesawat ada shuttle bas yang dah tunggu untuk hantar ke terminal. Mula2 aku pelik gak kenapa takde form untuk diisi. Lepas tanya petugas kat situ die cakap tak perlu isi apa2 borang. Beratur je kat imigresen & tunjuk pasport. Wow senang betul.

Rupa2nya lepas imigresen barulah kene isi custom declaration form. Lepas isi borang pass je borang tu kat officer & scan beg. Pastu setel! Since kiteorang tak hire supir, bila keluar je dari arrival terminal kiteorang terus menghala ke "Airport Taxi Counter". On the way tu bersiap sedia lah untuk "diganggu" dengan pemandu teksi yang tak putus2 promote services diorang. So bersabar je lah labu & terus ke kaunter. Bagitau alamat hotel & pekerja kaunter tu akan bagi resit & total yang perlu dibayar. Tapi bayaran perlu dibuat ke pemandu teksi bukan kat kaunter.

Aku sebenarnya bajet tambang teksi lebih kurang Rp300k je dari airport ke Ubud based on apa yang aku baca from other blogs, tapi die minta Rp400k pulak. Mungkin dah naik harga kot. Entah ler. Lepas tu akan ada mamat yang "offer" nak tolong bawa kan beg korang ke teksi pastu minta tips. Bila laki aku bayar sikit die bising cakap tak cukup tak cukup. Amboi banyak songeh plak mamat ni. Once dah masuk teksi terus rasa tenang & lega from all the chaos. Tak sabar aku nak check in hotel. Nasib baik cab driver kiteorang sempoi & friendly.

Dalam perjalanan ke Ubud korang akan dapat tengok banyak ukiran2 batu & kayu, berhala dan perabot di kiri kanan jalan yang sempit. Semua hasil kerja tangan penduduk Bali especially kat kawasan Batu Bulan. Diorang ni memang berseni btol. Yang paling aku tak tahan tengok ukiran pintu yang cantik2 & perabot2 kayu yang diorang buat. Perghhh kalau banyak duit ni dah lama aku borong. Satu lagi aku perasan tanaman kat sini subur2, sampai rumput pun nampak cantik menghijau je. Sorry takde pulak gambar nak tunjuk. Akhirnya lebih kurang 1 jam 15minit (~37km) kiteorang sampai di Hotel TEBESAYA COTTAGE di Jl Jatayu, Ubud. Yeahhhhh

Sampai kat hotel aku terus hand over booking yang aku dah print from Agoda. Reception yang bertugas memang sangat2 friendly. Sampai je terus dapat air. Dia bagi 1 salinan map supaya kiteorang boleh navigate sendiri around Ubud. Pastu untuk breakfast diorang boleh hantar terus ke bilik, just bagitau nak pakej yang mana & pukul brape diorang akan hantar. Kiteorang order western breakfast je (banana pancakes, fruits, fruit juice & coffee) sebab nasi goreng dia tak halal. So lepas borak2 tu kiteorang terus dapat kunci & check in. Bilik memang sangat best. Masuk je bau bunga. Dalam tandas pun ade bunga sana sini. Balcony pulak facing pool. Memang syok. Tak sabar nak freshen up & tengok ape yang ada kat Ubud ni.

Dari Tebesaya Cottage kiteorang jalan kaki ke Jl Hanoman. Jalan ni memang banyak kedai2 baju, perhiasan rumah, lukisan. Ade kedai masakan Padang "SANAK" kat sini so korang tak perlu risau nak cari makanan halal. Kiteorang plan untuk jalan terus sampai ke Jl Raya Ubud untuk check apa yang best kat sana. Mula2 plan nak makan seafood kat Bale Udang Mang Engking kat Jl Raya Goa Gajah or Kayun Restaurant tapi bila tanya kat tourist information counter yang ada kat Jl Raya Ubud tu rupa2nya terlalu jauh untuk jalan kaki. FYI Bali trip kali ni aku tak buat thorough research pun. Perut pun dah lapar & hari pun dah gelap (magrib masuk awal 6.15 petang) so last2 jumpa kedai makan India "QUEENS TANDOOR" kat Jl Suweta (opposite Puri Saren, Ubud Palace). Kiteorang order prawn biryani, garlic naan & aloo gobi (cauliflower & kentang). Itu je antara menu yang boleh dimakan. Prawn biryani & naan die memang serius terbaik! Tak rugi bayar mahal. Total Rp.276k

Kat sini katanya teksi, Uber dan seangkatan dengannya tak boleh beroperasi
Deretan kedai kat Jl Hanoman
Restoran Sanak di Jl Hanoman- Masakan Padang (HALAL)
Ubud dipenuhi dengan Pura atau temple..Sana sini ada

Dinner at QUEENS TANDOOR Ubud
Untuk peringatan jalan di sekitar Jl Raya Ubud ni sangat sesak, Motor memang terlalu banyak & jalannya sempit2. Lampu jalan tak berapa nak ada, traffic light pun kurang. So berhati2 la kalau nak melintas tu especially waktu malam. Kat sini stail koboi je. Lepas dah setel dinner misi seterusnya cari SIM CARD. Tourist information counter cakap ada 1 kedai yang jual kat Jl Raya Ubud tu dan akhirnya kiteorang jumpa. SIM CARD SIMPATI 2GB Rp160k. Mintak kurang tak dapat so aku beli je lah. Sebab internet memang keperluan penting since kiteorang tak guna supir. Lagipun banyak plak nyamuk gigit kaki aku masa tu. Lepas dah tukar simcard tu aku rasa lega gile sebab dah boleh guna WAZE. Yeahhhh

So next target is cafe hopping no.2! Since motor tak sewa lagi, aku pilih cafe yang berdekatan je dengan kedai simcard tu which is Seniman Coffee Studio kat Jl Sriwedari No.5. Type je Seniman Coffee & follow je directions from WAZE. Senang! Cafe die sempoi je ala2 hipster gitu. Bila lepak cafe2 kat Ubud ni cari la seat di bahagian dalam sebab kalau duduk luar confirm kene gigit nyamuk. Kiteorang order ice latte & hot mocha. Total Rp.78.2k. Presentation kopi die menarik, kopi dihidang dalam dulang dengan biskut sekali. Rasa kopi dia pada aku biasa2 je la. I've tasted better. One more thing most cafes kat Bali ni ade WIFI so jangan malu jangan segan untuk tanya password WIFI. At least kat situ boleh jimat data plan korang.

Coffee at Seniman Coffee Studio Ubud
So cafe hopping day 1 dah setel. Badan pun dah berlengas kiteorang decide untuk balik semula ke hotel. Kali ni lalu jalan lain pulak. Jarak dari Seniman Coffee Studio ke Tebesaya Cottage lebih kurang 1.6km. Disebabkan malam, penat berjalan tu tak terasa sangat. Walaupun area Ubud ni gelap tapi alhamdulillah selamat. On the way balik tu nampak satu lagi kedai makan Padang & Warung Igelanca along Jl Raya Ubud, berdekatan simpang Jl Jembawan. Dua2 kedai makan ni dalam deretan yang sama. So kalau korang duduk di central Ubud, insyaallah tak susah untuk cari makanan halal kat sini (provided ada WAZE). Ok lah that's all for Day 1..tidur dulu!